Blog

Zřejmě každý z nás v životě zažil ten pocit, kdy prostě ne, a ne a nejde to… 😊 Mnozí zácpou trpí převážně, když změní místo, cestují, mají větší stres. Jaké ale mohou být další příčiny pro ty z vás, kteří zácpami trpí pravidelně, aniž by výrazněji měnili svůj režim?

Nejprve si řekněme, jak často bychom se měli denně vyprazdňovat. Ideálně 2x denně, ale minimum je 1x denně. V tomto článku má kolegyně Žaneta Kremsa krásně shrnuje, jak by stolice měla vypadat. Podoba stolice je jedním z hlavních ukazatelů, které používáme s našimi klienty. Tak jak se vyšetřuje krev, moč, tak bychom měli brát v úvahu stav naší stolice. Nemusíme hned dělat detailní rozbor, opravdu někdy postačí zjistit základní parametry (konzistence, barva, četnost, odér).

Jaké jsou tedy další možné příčiny zácpy?

  1. Disfunkce hormonu štítné žlázy konkrétně hypotyreóza. Jejím ukazatelem je TSH, které by nemělo být vyšší než 2 (normální rozpětí v českých laboratořích je většinou do 4,5, ale z funkčního hlediska se díváme již na možné signály poruchy, pokud jsou hodnoty nad 2). Optimální hodnota je dokonce kolem 1. Hormon štítné žlázy má mimo jiné vliv na gastrointestinální trakt (GIT). Proto, je-li podezření na problémy s trávením, je možné si zažádat o krevní test a hodnoty TSH si nechat změřit. Tohle by vám měl zajistit váš praktický lékař v rámci vašeho pojištění.
  2. Další příčinou může být dehydratace, která je běžnější u starší populace, kdy se snižuje pocit žízně, anebo u velmi malých dětí – tam je potřeba přísun tekutin hlídat.
  3. Další velmi častou příčinou je málo pohybu! Kolik lidí dnes sedí u počítačů a jejich jediný pohyb je do práce a z práce, nebo spíše do auta a z auta…
  4. Pokud užíváte medikamenty a různě je kombinujete, pak to může mít dosti signifikantní vliv na játra a celý GIT. To samé se může stát s doplňky stravy. Takže pozor i na přemíru doplňků.
  5. Další možnou příčinou je problém v samotném GIT (konkrétně přemnožená kandida či jiné patogenní mikroorganismy) anebo SIBO (small intestinal bacteria overgrowth), neboli přerůstání baktérií z tlustého střeva do tenkého).

Jak se tedy zácpy zbavit?

1. pomocí stravy – některým lidem pomůže zvýšit podíl vlákniny, tudíž nejlépe zeleniny a ovoce. Ty upřednostňujte před obilovinami a luštěninami, které pokud nejsou dobře připraveny, mohou GIT více zatížit.

  1. Švestky a čerstvý švestkový džus má projímavé účinky.
  2. Ráno pijte čistou vodu s citrónem a zázvorem.
  3. Dbejte na dostatek tekutin.
  4. Před jídlem si můžete dát lžičku čistého nepasterovaného jablečného octa do sklenici vody. Má oblíbená značka je Bragg. 😊
  5. Sůl, ne ta průmyslově zpracovaná, ale kvalitní, přírodní sůl je velmi důležitá pro mnoho funkcí v našem organismu včetně peristaltiky střev. Bohužel i mořská sůl bývá průmyslově zpracována. Zde najdete jednu z nejčistších solí na trhu, anebo zajímavá černá sůl, obsahující síru zde. Sůl je také důležitá pro správné pH kyseliny chlorovodíkové v žaludku, která je zapotřebí k předtrávení potravy, prevenci refluxu a také k podpoře střevní peristaltiky.
  6. Konzumujte dostatek vlákniny. Tip na snídani plné vlákniny je např. chia pudink – namočte chia semínka do domácího mandlového mléka, nechte je nasáknout tekutinu a dle potřeby doslaďte vanilkou, skořicí případně ovocem jako jsou borůvky, ostružiny, maliny, jahody nebo švestky.
  7. Důležitá jsou probiotika z fermentovaných potravin. Doporučuji nemléčná pro ty z vás, kteří trpí buďto alergií nebo potravinovou senzitivitou či intolerancí na nějakou ze složek mléka. Kimchi, nepasterované kysané zelí a šťáva z něj, vodní, kokosový kefír, kvašená zelenina, řepný kvas apod. jsou všechno velmi prospěšné potraviny (pokud tedy netrpíte HIT – histaminovou intolerancí). Přidat můžete také kvalitní probiotika, konkrétně tato jsou vhodná na podporu zdraví tlustého střeva. Důležité je však probiotické kmeny střídat – nezaměřujte se jen na jednu značku probiotik! Zde najdete celou škálu opravdu kvalitních a čistých probiotik. Nejlépe se poradit s někým, kdo se vyzná a může vás nasměrovat.
  8. A samozřejmě kvalitní, bio kávová zrna v podobě kávy, mají také projímavý účinek. Dbejte však na vysokou kvalitu a čistotu kávy. Kávu si připravte ve French presseru a přidejte lžičku přepuštěného másla, lžičku kokosového oleje, skořice, trochu kakaa. Tento nápoj popíjejte nejlépe ráno.
  9. Pořiďte si štokrle, nebo alespoň dětskou stoličku před záchodovou mísu. Poloha dřepu poskytuje optimální podmínky pro vyprázdnění střev, která jsou jinak při klasické poloze na záchodové míse přeštípnutá.
  10. Na podporu vyprázdnění jsou vhodná také různá jógová cvičení. https://yurielkaim.com/yoga-poses-for-constipation/

2.Doplňky stravy a byliny – pokud tedy nemáte problém ten, že jich berete nadbytek a způsobují vám zácpu, zde najdete výčet těch, které vám mohou pomoci:

  1. Hořčík – má projímavé účinky a osobně užívám (ne tedy na zácpu, kterou naštěstí netrpím.. zatím… 😊 ) tyto dvě značky – šumivý nápoj s probiotiky od Garden of life (chelatovaný Mg) a Good Night Maggie od Organic 3 (chelatovaný bisglycinát s oxidem hořečnatým). Můžete Mg brát nejlépe před spaním, v dávkování od 200 – 800 mg.
  2. Aloe vera džus nebo gel– v té nejčistší podobě nejlépe, a to třikrát denně užít dvacet ml zhruba půl hodiny před jídlem).
  3. Medicinání houby pomohou také s peristaltikou střev, konkrétně Auricularia a Coprinus.
  4. Konkrétní byliny (krom zmiňovaného zázvoru a skořice) také pomohou se zácpou a naše kolegyně, která se specializuje na bylinky a aromaterapii Monika Poledníková doporučuje například lusky senny. Ta má velmi silný projímavý účinek, takže by se neměla užívat při neprůchodnosti střev a u chronického onemocnění trávicího ústrojí.

Další skvělou bylinou je turmerik – respektive kurkumin, který doporučuji v terapeutické dávce. Pokud konzumujete kořen ve formě šťáv, tak budete muset odšťavnit opravdu kvanta. Zde tip na kvalitní kurkumin

3.Posilte nadledvinky – nadledvinky udržují mimo jiné tekutinu ve střevech. Pokud je máte oslabeny, pak se to může projevovat nejenom únavou, ale také tím, že bude vaše stolice vypadat jako „kozí bobky“. Dodržujte spánkovou hygienu a choďte spát nejlépe do 22.00. Nadledvinky můžete posílit adaptogeny (byliny, medicinální houby) jako je například cordyceps, reishi , nebo tento produkt Adaptogen R3. Potřeba je také doplnit vitamíny skupiny B.

V případě, že trpíte chronickou zácpou, je potřeba váš stav začít co nejrychleji řešit.